ובמקום האחרון: ישראל

עדיין לא עמדתי על הסיבה שמצב הווב הישראלי מדשדש מאחורה מבחינת סטנדרטים ותאימות. כל הזמן נראה שהעולם כבר התקדם, ואנחנו נשארים בתקופת ה"נתמך רק באינטרנט אקספלורר". ההסבר הטוב ביותר שמצאתי הוא ששרידים מטראומת נטסקייפ-תומך-בעברית-ויזואלית מסוף שנות התשעים, עדיין חרוטים למקבלי ההחלטות בתודעה.

אני קורא לאחרונה לא מעט אמירות מאנשי מפתח בקהילה, שטוענים שניצחנו במאבק גם בארץ. אז יש לי חדשות: הדרך עוד ארוכה. תעודת עניות נוספת לווב הישראלי מוענקת בימים אלו.

היום נחרדתי לגלות, שאנשים ומחשבים העניקו ללאומי טרייד ישראל, אתר המסחר בניירות ערך של בנק לאומי, את פרס האתר הטוב ביותר בישראל בתחרות Webi awards 2008 (כך על פי בנק לאומי; אתר הפרס עדיין לא עודכן ככל הנראה).

מערכת לאומי טרייד ישראל עובדת באופן חלקי בלבד בפיירפוקס. להלן חלק מהדברים שאינם עובדים:

  • גרפים של ניירות הערך: לא עובדים
  • קניה ומכירה: לא עובד
  • בזמן שאני כותב את הפוסט, האתר פתוח לי בלשונית נפרדת. מדי דקה נפתח לי פופאפ מתנת בנק לאומי עם ההודעה המוזרה "News not found".

למען ההגינות, אומר שתחת אינטרנט אקספלורר האתר הוא אתר טוב. אני מסכים שכתיבה לפי התקן אינה צריכה להיות הקריטריון המרכזי למתן ציון לאתר. יש קריטריונים חשובים מאוד כגון הממשק (נוחות, בהירות, מהירות, נגישות) ואבטחת מידע. אבל לא ייתכן שבמקום הראשון(!) יזכה אתר שלא יכול לקבל ציון גבוה מ- 2 מתוך 10 בקריטריון הסטנדרטים: הרי מי שאין ברשותו Windows לא יכול לבצע את הפעולה הבסיסית של קניה ומכירת ניירות ערך!

אני חושב ש- w3c ישראל, עמותת המקור וארגון מוזילה ישראל צריכים לצאת באמירה נוקבת, לדון בכך עם אנשים ומחשבים לתיקון הקריטריונים לשנה הבאה, וכמו כן לשקול יוזמת פרס מתחרה בתחום הווב.

יש לנו עוד דרך ארוכה, כבר אמרתי?

7 thoughts on “ובמקום האחרון: ישראל

  1. תומר

    ממש במקרה השבוע מישהו התלונן בנושא בפני ונכנסתי לאתר שלהם בשביל לבדוק. מתברר שיש להם אפילו צ'אט מקוון עם אנשי החברה שם, והוא אפילו עובד בפיירפוקס (ללא ג'אווה או פלאש, אבל גם נטול אג'אקס).

    בפעם הראשונה קיבלתי מהנציגה (היא מוכרת לנו מפניות קודמות) הודעה שהאתר לא נתמך. כאשר ניסיתי לקבל ממנה תשובה נוספת זכיתי להתעלמות אלגנטית. בנסיון השני שלי ענה לי נציג שכתב שהאתר תומך, עד שבשלב מסויים שלח לי הודעה "אנא המתן" ולאחריה התנתק מהחדר.

    חובבניים כבר אמרנו?

  2. דורון אופק

    למזלנו השנה יש לך למי לפנות כמו שציינת בפוסט.
    יש אגב, עוד מספר אתרים שזכו בתארים שונים בתחרות הזו ואינם עומדים בתקן ..

    הכי פשוט, להוציא מייל מסודר לאורי עידן ולארגון האינטרנט - ולראות אם הם יצליחו לפעול בנושא .
    (פשוט אני לא יודע אם הם קוראים את הבלוג שלך) וזה יותר מחשוב שהם יפעלו בנושא (למרות של פי תחושתי, יכול להיות ש\\

  3. Yisrael

    הסיבה היא אחת: מיקרוסופט
    לא ארחיב פה בהשלכות הרעות של חברה זו, אך בקצרה: בארץ הם הצליחו מאד חזק להחדיר את הטכנולוגיות שלהם, המציאות מוכיחה שלהבדיל מהמפתחים המתעסקים עם קוד פתוח, כמעט כל מי שמתעסק עם הטכנולוגיות של מיקרוסופט הוא בעל ראש קטן ולא מסוגל להבין שחוץ מטכנולוגיה גרועה יש עוד משהו שכדאי לו ללמוד לבד ובחינם! שלא לדבר על זה שרוב הטכנולוגיות הנפוצות הכתובות בקוד פתוח הינן טובות יותר מכל היבט ולמעשה חוץ מהיבט אחד, הן לא מכניסות כסף למיקרוסופט ומשם ההשלכות ממשיכות להתגלגל מה שגורם בפועל לאי חדירה של תכנולוגיות ותקנים נכונים.

  4. Oren

    תומר: אכן נראה שהם עשו עבודה חלקית בהתאמת האתר לפיירפוקס (הימור שלי: בשביל לדבג עם פיירבאג); הוא לא נראה כמו אתר שעובד *במקרה*. בכל מקרה, עבודה חלקית :). אבל אין לי הרבה טענות כלפי בנק לאומי, בסה"כ האתר שלהם לא תואם לתקן כמו אתרים רבים אחרים. הטענה היא לנותני הפרס, שמעודדים את התופעה ועושים עוול.

    דורון: אפנה אליהם במייל כפי שהצעת, וגם לאנשים ומחשבים. אולי הייתי צריך לעשות זאת לפני הפוסט הציבורי.

    ישראל: אני לא מצליח להבין למה דווקא בארץ מיקרוסופט הצליחו להיטמע כל כך חזק. נראה לי שהסניף שלהם בארץ דווקא די קטן. אנשי המכירות כאן מוצלחים בהרבה מאנשי המכירות באירופה? או שיש משהו בקהל הישראלי שנוטה להעדיף תאגידים חזקים..

  5. Ram-on Agmon

    אכן ניצחנו, זה לא אומר שאנחנו שולטים לגמרי בשטח.

    זה לא אומר שצריך לעבוד פחות, רק שמצב הרוח יכול להיות יותר טוב. עד עכשיו המטרה היתה לכבוש, עכשיו המטרה היא לשלוט.

  6. אורי עידן

    תודה על הפוסט.
    אני אנסה לעשות מזה משהו בדמות חדשות לעיתונות או משהו כזה.
    שהם יקבלו פרסומת שלילית אולי זה יניע אותם לפעולה.
    בנתיים פרסומות שליליות כאלו שעשינו הביאו למחאות מבעלי האתרים, שלצערי עדיין לא עשו משהו בנדון.
    יחד עם זאת עצם זה שהנושא מועלה לכותרות, לדעתי ישנה משהו בסופו של דבר.

  7. Pingback: Web 0.2 » Blog Archive

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *